03-6161857

שדרות רמז 16, בני ברק

03-6161857

שדרות רמז 16, בני ברק

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

סטרס, חרדות והעור שלנו

איך משפיע לחץ נפשי על מצב העור?

מחקרים קליניים מוכיחים, שהמוח האנושי ורקמת העור קשורים זה בזה. בעיות עור, כמו: אקזמה פסוריאזיס, אלופציה (נשירת שיער עד כדי התקרחות), רוזציאה (מעין פצעי אקנה על עור בוגר) ועוד, מתפרצות ואף מחריפות על רקע מצב פסיכולוגי-נפשי.

פסיכודרמטולוגיה – הינה תחום בדרמטולוגיה- רפואת העור, הבודק את הקשר שבין מצבנו הנפשי והשפעתו על העור שלנו.

מחקרים מוכיחים שחרדה וסטרס לאורך זמן מהווים זרז לתופעות שונות הקשורות בעור. השפעת המצב הנפשי על העור מתרחשת בעוצמות שונות,
ותלויה ברמות הדחק הנפשי (סטרס) וברגישות האדם. גירוי קצות העצבים יכול לתקוף, מצד אחד, את מערכת העיכול (שלשול, כאבי בטן וכו'), ומצד שני –  את העור: גרד, אדמומיות בעור, שלפוחיות, פצעי אקנה ועוד.

במקרים קיצוניים יותר הלחץ הנפשי יכול לעורר תופעות כמו מחלות אוטו-אימוניות, בהן הגוף תוקף את עצמו, כגון: אלופציה (נשירת שיער) ו-ויטיליגו (הופעת כתמים לבנים ואיבוד פיגמנט בעור). אין הכוונה לרגע ספציפי שבו אנו צריכים לתפקד במיטבנו, כגון מעבר דירה, מבחן חשוב, הרצאה או אפילו ילד שקיבל מכה וחייבים לרוץ איתו למיון. אלו מצבים נקודתיים, בהם סביר להניח שנתפקד היטב. הבעיה מתחילה במצבים של סטרס מתמשך, המשפיע לרעה על תפקוד מערכות הגוף לאורך זמן.

אז מה מתרחש בגוף בזמן סטרס?

במצבי לחץ קיימת עליה ברמת הורמון הסטרס – קורטיזול. מטרת הקורטיזול היא לעודד עליה ברמת הגלוקוז בדם ולספק מקור אנרגיה מהיר וזמין.במצב הטבעי, כמות כמות הקורטיזול עולה מעט בבוקר ורמתו בדם יורדת בערב. במצבי סטרס הקורטיזול גורם לעליה בלחץ הדם וברמות הסוכר בדם, זאת כדי לסייע לנו לתפקד היטב. הורמונים נוספים משתחררים בתגובה לקורטיזול, בהם אדרנלין, המגביר את רמת הערנות והאנרגיה בגוף. רמות אדרנלין גבוהות פוגעות באיכות השינה, דופק מהיר, לא מאפשר הירדמות והפרשת הורמון הגדילה נפגעת.

המערך ההורמונלי של הגוף בזמן סטרס הוא זה המסייע לנו להימלט מסכנה, לרוץ למקלטים בזמן ולעבור תקופה לחוצה, למרות חוסר השינה, ארוחות לא סדירות ועוד. בזמן התרגעות מדדי הקורטיזול והאדרנלין יחזרו לנורמה, לחץ הדם ירד, רמות הסוכר יתאזנו, והגוף חוזר לתפקד כרגיל.

אולם, במצבים של סטרס מתמשך, הורמוני הסטרס עדיין גבוהים, ואנו עלולים לחוות פגיעה במערכות גוף רבות: מערכת העיכול, מערכת הלימפה (עליה בלחץ הדם), פגיעה הבמערכת החיסון ועוד. מכאן קצרה הדרך לעליה במשקל (בעיקר בבטן) ולמראה עייף.

השפעה על בריאות העור

בעת חשיפה למצבי סטרס או חרדה ממושכים, נוכל לראות כיצד חלים שינויים גם בעור:

  • יכולת הריפוי של העור עלולה להיפגע ולפצעים לוקח זמן רב יותר להתרפא.
  • התפרצות אקנה: עליה ברמת הקורטיזול מובילה לעליה בייצור הסבום (השומן העורי) בבלוטות החלב, העלולה להוביל להתפרצות אקנתית (לסובלים מהנטיה לאקנה).
  • הסטרס משמש זרז למחלות, כמו: פסוריאזיס, אקזמה ורזיצאה (למי שיש לו נטייה לכך).
  • גם כתמי עור יכולים להופיע ולהתחזק בזמן סטרס, שכן המלנין הינו חלק מהמערכת החיסונית, ופגיעה במערכת זו יכול להוביל לייצור יתר של מלנין (הפיגמנט שצובע את עורנו) ולהופעת כתמי עור.
  • פגיעה בייצור הקולאגן: במצב של סטרס רמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל. מצב זה מוביל לתהליך הרסני הקרוי "גליקציה", שבו מולקולות סוכר תוקפת מולקולות חלבון, ובמקרה של העור, נפגעים הסיביים האלסטיים ובמיוחד הקולאגן, והעור נראה רפוי מהרגיל.

השפעה על בריאות השיער

לרמות סטרס גבוהות השפעה על מצב השיער, העלול לעבור למצב הנקרא Telogen  ובעקבותיו מתחיל לנשור בקצב מוגבר.

השפעה על בריאות ציפורניים

גם הציפורניים אינן חסינות מפני נזקי סטרס וחרדה. ואין הכוונה רק לעובדה שחלק מהאנשים כוססים ציפורניים בזמן מתח, מגרדים יתר ופוגעים בציפורן.

הפגיעה בציפורן עלולה להיות עמוקה ומשמעותית יותר: כתוצאה מאכילה לא בריאה במצבי סטרס מתמשכים קיים מחסור בוויטמינים ומינרלים, יחד עם עליה ברמות הסוכר. במקרים כאלה, נראה פגיעה הן בעור, בשיער ובציפורניים, ההופכות שבירות יותר.

במצבי לחץ אנו נוטים "לשכוח" לטפל בעצמנו, מה שתורם אף הוא להחרפת המצב.

אז מה מומלץ לעשות?

  1. להרגיע: במצבי סטרס או חרדה ממושכים, אני ממליצה דווקא ליצור זמן לעצמנו. שיגרה רגועה, מוסיקה מרגיעה והתעמלות סדירה לפחות פעמים בשבוע בשילוב הליכה במקום פתוח, יביאו לירידה ברמות הסטרס הנפשי ויבלמו את השפעותיו ההרסניות על גופנו.
  2. תזונה עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים: מזונות אלה טובים לחילוף החומרים, מסייעים למערכת העיכול, בכללותה ומשפיעים לטובה על בריאותנו ועל המראה.
  3. שמירה על שיגרת טיפול יומיומית: יש לנהל שירת טיפולים יומיומית לשמירה על העור. בלילה: להקפיד לשטוף את הפנים מדי ערב במים וסבון ,ואחר כך למרוח קרם הזנה ללילה או קרם מחדש, בהתאם לסוג העור ובמצבו.

ביום: למרוח קרם פנים ליום המכיל לחות ולהקפיד על מקדם הגנה בשמש, וכמובן לא לשכוח למרוח קרם מזין ומגן בפני קרני UV  באזור העיניים הצוואר הזקוקים לתשומת לב מיוחדת.

 

כך נוכל לעבור מצבי סטרס בשלום ולשמור על בריאות הגוף והעור. שהרי, לאחר שהמצב המלחיץ יחלוף – לא נרצה להתעורר, חלילה, עם בעיות חדשות שנוספו לחיינו, בגלל שלא טיפלנו בעצמנו כראוי.

 

לשאלות והתייעצות ללא התחייבות, תוכלי לפנות אלי: 03-6161857

הזמיני פגישת אבחון דרמטולוגי קליני ללא עלות!

טיפולים נוספים

טיפולי הבהרה

שילוב של תכשירים טראנס דרמאליים, פילינג וטיפולי פוטותרפיה: כתמי עור (פיגמנטציה) נגרמים עקב חשיפה לקרני השמש (קרני UV) האופיינית לארצנו. אצל רבים מופיעים כתמים שונים

קרא עוד »